‘Alleen met liveoptredens verdien je aan muziek in Suriname’

de Ware Tijd, 2/8/2012

Door Ewout Lamé

Paramaribo – De medley aan het einde van de Suripop vanavond. Daar draait het eigenlijk om in de discussie over muziekrechten die is opgelaaid tussen de organisatie van Suripop en auteursrechtenwaakhond Sasur. Als in die medley liedjes voorkomen van componisten die een overeenkomst hebben met Sasur, zal de stichting een claim indienen bij Suripop.

De man die de kloof tussen deze organisatie en Sasur overbrugt, is muzieklegende Siegfried Gerling. Hij is secretaris van Sasur en tóch staat hij vanavond mee te zingen op het podium. “Om aan te geven dat ik met opgeheven hoofd de strijd voer voor betere rechten voor componisten”, zegt Gerling met passie. “Ik wil geen bloedvete met Suripop. Ik heb alle sympathie voor het festival. Maar Suriname moet wat dit betreft tot de beschaafde wereld gaan behoren.”

Gestolen

Twee keer behaalde de artiest met een door hem gecomponeerd liedje de eerste prijs op het festival. Hij zet zich al jaren in voor de bescherming van Surinaamse muziekmakers. “Als de gehele wereld zou omspringen met auteursrechten zoals Suriname, zou er geen muziekindustrie bestaan”, zegt hij stellig. “Alle muziek­con­sum- ptie in dit land is gestolen. Het publiek is een passieve heler en omroepmedewerkers zijn actieve helers.” Omroepen hebben “generaties lang” geprofiteerd van het ontbreken van auteursrechtenbescherming”, zegt Gerling.

Organisator aanpakken

“Dat financiële, daar hou ik mij niet zo mee bezig”, reageert Randall Veira op de discussie. De 20-jarige neemt vanavond voor het eerst deel aan Suripop met zijn compositie ‘A Ten N’e Lon’. “Je kunt eigenlijk alleen met liveoptredens aan muziek verdienen in dit land”, zegt Veira. “Dat is nou eenmaal zo. Sowieso vervelend om je liedje op de radio te horen en te weten dat je daarvoor geen geld krijgt.” Van de stichting Sasur heeft hij niet gehoord. “Je kunt mensen niet patsboem met rechtszaken overvallen. Maak eerst duidelijk aan de samenleving hoe de regels liggen.”

Opvallend is dat Gerling niet alle acties van zijn eigen stichting goed vindt. “Sasur kan zich niet beroepen op rechten die ze niet heeft.” Hij was er ook geen voorstander van dat de stichting individuele zangers verhinderde om op te treden met repertoire dat niet van hen is. “Ze moeten de organisator aanpakken. Suripop kan artiesten niet de royalty’s onthouden waar ze recht op hebben.”.-.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s