Universiteit gaat openbaar vervoer Suriname onderzoeken

de Ware Tijd 17 augustus 2012 | Door Ewout Lamé

Paramaribo – Er komt een landelijk onderzoek naar openbaar vervoer. Het onderzoek moet vooral duidelijk maken wat de behoeften zijn van reizigers in het woon- en werkverkeer. Het wordt uitgevoerd door de Anton de Kom Universiteit. Dat zeggen hoge ambtenaren van het ministerie van Transport (TCT), dat opdracht heeft gegeven tot het onderzoek.

“We willen meer inzicht in het reisgedrag” zegt TCT-onderdirecteur Esmee Noordzee. “We gaan onderzoeken hoeveel huishoudens, bedrijven en scholen er in een bepaald gebied zijn en hoeveel verkeer er is.
Zo kunnen we bepalen hoe de buslijnen moeten lopen, hoeveel bussen er nodig zijn en met welke regelmaat.” Noordzee zegt dat het ministerie veel aanvragen krijgt vanuit nieuwe wijken, die nu nog geen openbaar vervoer hebben.

Het onderzoek moet “zo gauw mogelijk” beginnen, maar het ministerie heeft nog geen definitieve overeenkomst gesloten met de universiteit.

Ook het functioneren van het Nationaal Vervoerbedrijf (NVB) wordt onderzocht. “Om te zien in hoeverre de NVB voldoet aan de eisen om sociaal vervoer te bieden”, aldus Noordzee. “De NVB wordt vooral ingezet in gebieden die eigenlijk niet rendabel zijn, maar misschien zijn die plekken dat inmiddels wel.”

Noordzee kon niet aangeven wat de uitkomsten van de verkenning zullen betekenen voor de particuliere lijnbussen. “In ieder geval moeten mensen op het openbaar vervoer kunnen rekenen.” Op dit moment keert de regering maandelijks een brandstofcompensatie aan particuliere bushouders uit van 1,3 tot 1,6 miljoen SRD. De ambtenaar benadrukt dat het onderzoek los staat van die subsidie. Noordzee: “De particuliere chauffeurs zullen bij het onderzoek worden betrokken”.

Controle

De Particuliere Lijnbussenorganisatie (PLO) dreigde eerder met acties vanwege achterstallige subsidies. Volgens voorzitter John Mahadewsingh heeft het ministerie inmiddels toegezegd de subsidies alsnog te betalen. De achterstand was opgelopen tot een bedrag van 8 miljoen SRD, volgens Mahadewsingh. “De PLO was niet bekend met het administratiewerk en heeft daarom een kantoor ingehuurd. We zitten nu met twee administraties die in orde moeten worden gemaakt”, zegt directeur Thelma Douglas-Pinas van het ministerie van TCT. Het subsidiebedrag is afhankelijk van de hoeveelheid ritten en de hoeveelheid kilometers die de chauffeur maakt. “We controleren dat voor iedere chauffeur, in samenwerking met PLO.”

Het ministerie erkent dat er problemen zijn met de dienstregeling, het comfort en de veiligheid van de ‘wilde’ bussen. Zo vervoeren de bussen zeer regelmatig staande passagiers. Volgens Douglas-Pinas is dat niet toegestaan. “De chauffeurs moeten daarop toezien. We voeren controles uit, maar wanneer we het niet zien, dan zien we het niet.”.-.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s