Suriname kan profiteren van investeringen in Braziliaanse infrastructuur

de Ware Tijd, 21 augustus 2012 | door Ewout Lamé

PARAMARIBO — Vorige week maakte Brazilië bekend dat het enorme investeringen gaat plegen in zijn verouderde infrastructuur. President Dilma Rousseff kondigde woensdag aan dat de regering 66 miljard US dollar vrijmaakt tot 2037 voor de verbetering of aanleg van 7.000 kilometer weg en 10.000 kilometer spoorweg. De uitvoering zal vooral in handen komen van bedrijven. De meeste wegen en spoorlijnen staan gepland in het midden van het land. Maar ook in onze regio is in ieder geval één groot project       gepland: volgens de krant O Globo moet de Braziliaanse Noord-Zuidspoorweg worden doorgetrokken naar de haven Vila do Conde bij de stad Belém.

Verbonden met Brazilië

“Het land heeft de wegen en spoorlijnen nodig voor het Wereldkampioenschap voetbal in 2014 en de Olympische Spelen in 2016”,    zegt consultant Richard Kalloe. “Maar dit plan vergroot ook op lange termijn de economische integratie van Zuid-Amerika.”    Kalloe denkt dat de verbetering van de Braziliaanse infrastructuur het isolement van Suriname ten opzichte van de rest van    het continent kan verkleinen. Maar dan is het volgens hem noodzakelijk dat Suriname over de weg met Brazilië wordt verbonden.

“Voor de ontwikkeling van Noord-Brazilië zijn de Brazilianen afhankelijk van toegang tot de zee, via de Guyana’s. Goederen    moeten over de weg van en naar een haven worden vervoerd. We kunnen het beste met Guyana samenwerken om bij de monding van    de Corantijn een zeehaven te bouwen. Dat wordt een strategische plaats.”

Meer produceren

Ook Winston Wirht, verbonden aan het wetenschappelijke bureau van regeringspartij NDP, verwacht dat de investeringen kansen    bieden aan Suriname. “Maar het hangt van ons af, wij moeten er goed op inspringen”, waarschuwt hij. “We moeten bijvoorbeeld    eerst meer produceren voor we de Braziliaanse markt op kunnen.” Kalloe ziet eveneens problemen voor de Surinaamse uitvoer    naar Brazilië: de hoge importtarieven die Brazilië heft op Surinaamse producten. “Samen met een akkoord over een wegverbinding    zou je dus ook een handelsverdrag moeten afsluiten dat gelijkwaardigheid garandeert”, vindt hij.

Brazilië is berucht om zijn slechte infrastructuur en zijn logge bureaucratie. Daarom is het land onaantrekkelijk voor buitenlandse    investeerders. De groei van de Braziliaanse economie stelde de laatste jaren teleur. Was de groei in 2010 nog 7,5 procent,    vorig jaar was dat 2,5 procent. De economische groei werd overeind gehouden door de grote vraag uit China naar Braziliaans    ijzererts, soja en aardolie. Ook de loonsverhogingen die de regering doorvoerde droeg eraan bij: Brazilianen kregen meer te    besteden en gingen meer lenen. President Rousseff hoopt de economie met de investeringen in wegen en spoor een zetje te geven.-.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s