‘Haven Cayenne houdt samenwerking met Paramaribo af’

PARAMARIBO – Havenautoriteiten in Frans-Guyana zien de Nieuwe Haven in Paramaribo vooral als concurrent en niet als ontwikkelingspartner. Dat zei John Defares, directeur van de Nieuwe Haven, gisteren tijdens een ACP-EU-bijeenkomst. Parlementariërs bezochten gisteren de Nieuwe Haven en namen deel aan een workshop.

“De haven van Cayenne is waarschijnlijk de duurste haven van het Westelijk Halfrond”, antwoordde Defares op vraag van een lid van de Franse Nationale Assemblee. Volgens de havendirecteur is het zo’n 60 procent goedkoper om vanuit Frankrijk via Suriname goederen naar Frans-Guyana te transporteren, dan rechtstreeks naar het Franse overzeese gebiedsdeel. De Nieuwe Haven wil uitgroeien tot doorvoerhaven voor Frans-Guyana, maar krijgt tot nu toe weinig reactie op pogingen om een samenwerkingsverband op te zetten. Volgens Defares komt dat omdat de haven in Cayenne wordt beheerd door de lokale Kamer van Koophandel, en daarmee het bedrijfsleven. “Wij denken dat een win-winsituatie mogelijk is”, maakte de havendirecteur duidelijk. Hij denkt dat er op het gebied van transport tussen Paramaribo en Cayenne veel kansen liggen voor bedrijven.

Verzanding

De Franse haven heeft te maken met verzanding. Uitbaggeren is tot nu toe duur en niet erg effectief geweest, is de observatie van Surinaamse kant. Ook duurt het laden en lossen in Cayenne veel langer dan in Paramaribo.

De Nieuwe Haven is in de jaren zeventig gebouwd met Europees geld en heeft door de jaren heen veel steun van de Europese Unie gekregen. Defares toonde zich daar gisteren dankbaar voor. Hij schetste de internationale parlementariërs een zonnig beeld van de toekomst van zijn bedrijf. “Wij hebben een succesverhaal in handen”, aldus Defares. Hij wees op de goede infrastructuur, het goed opgeleide personeel en diverse internationale certificeringen van de overslagplaats.

Diepgang

Toch zijn verdere investeringen noodzakelijk. De maximale diepgang van schepen is nu acht meter, en dat is te weinig vindt de onderneming. Eerder kondigde de Maritieme Autoriteit aan de rivier met één meter uit te baggeren om grotere schepen te kunnen ontvangen. Ook gaat de haven een terrein voor gekoelde containers plaveien. De Nieuwe Haven wil nu ook meer geregelde lijndiensten. “Er blijft nog te veel lading achter op de kade”, aldus Defares. Er moet meer vervoer op de rivier plaatsvinden. “Een brug alleen is niet genoeg”, zei de directeur, verwijzend naar de Wijdenboschbrug.

Op vraag van een Togolese parlementariër legde Defares uit dat veel wetgeving op haven- en milieugebied nog ontbreekt. Reden voor DNA-lid André Misiekaba, die in het publiek zat, op te staan en een oproep te doen aan minister Falisie Pinas van Transport, die vóór in de zaal zat. “Minister, stuur ons die wetgeving, dan handelen wij ‘m af!” zei Misiekaba, tot hilariteit van zijn collega-volksvertegenwoordigers.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s