Brunings strijdbaar over positie als president-commissaris SLM

PARAMARIBO – Gerard Brunings, president-commissaris van de Surinaamse Luchtvaartmaatschappij (SLM), heeft er vertrouwen in dat de regering zíjn kant kiest in het conflict dat is uitgebroken binnen de Raad van Commissarissen. Vrijdag zegden vier van de zeven bestuurders hun vertrouwen in Brunings op. “Er is geen reden voor mij om te vertrekken”, zegt Brunings aan de Ware Tijd. “Integendeel, zij stellen hún positie ter discussie.”

De toetreding van de Curaçaose maatschappij Dutch Antilles Express (DAE) tot de Surinaamse markt lijkt de oorzaak van het conflict. In november begon DAE met vluchten op Paramaribo. “De overheid heeft mij opgedragen om dat in orde te maken”, zegt Brunings. Dat besluit werd kennelijk niet gedragen door de RvC. De commissarissen Leo Brunswijk, Jerry Dollard, Dino Somohardjo en F. Pallata schrijven in hun brief dat Brunings “tijdens onderhandelingen in zijn hoedanigheid van senior adviseur van de president op luchtvaartgebied, op geen enkele wijze rekening houdt met de belangen van de SLM”. Ook zou Brunings niet door één deur kunnen met algemeen directeur Ewald Henshuijs. Dollard wilde aan de Ware Tijd geen verdere toelichting op de brief geven.

Volgens Brunings stellen de betrokken commissarissen het belang van het bedrijf boven het lands- belang. “Het is regeringsbeleid om Suriname uit z’n isolement te halen door zoveel mogelijk maatschappijen in staat te stellen zoveel mogelijk vluchten uit te voeren”, zegt Brunings. Daarbij is de SLM niet het uitgangspunt van het beleid, maar een medespeler. “De indruk wordt gewekt dat de meerderheid van de raad beslist, maar dat is niet zo. De eigenaar van de SLM beslist, en dat is de overheid.”

Brunings denkt dat er een cultuuromslag nodig is. “Het beleid is altijd gericht geweest op bescherming van de SLM, en de kleine markt van de vluchten op Nederland.” Na het sluiten van het ‘open sky’-verdrag met de Verenigde Staten, is de regering bezig met nog tien landen te onderhandelen over zo’n overeenkomst.

De SLM zal een antwoord moeten hebben op die ontwikkeling, meent Brunings. “Wat gebeurt er als Avianca (uit Colombia… red.) komt, of LAN Chile, of Air Canada? Gaan we die allemaal weren? Of kan de SLM meespelen? De directie is in de gelegenheid gesteld om een visie te presenteren, maar heeft dat nooit gedaan.”

Brunings zelf denkt dat de SLM kan overleven in een vrije markt, als de firma een samenwerking aangaat met een ‘long haul carrier’: een maatschappij die lange afstandsvluchten uitvoert naar Suriname, en van hieruit de regio met korte vluchten bedient. “Bijvoorbeeld een airline uit het Midden-Oosten, of China.” Zo’n investeerder kijkt naar de langere termijn, verwacht de bestuurder. “Hun belang is niet financieel, maar operationeel. Ze hoeven niet meteen hun investering eruit te hebben.”

Bovendien is liberalisering ook goed voor het vrachtvervoer. “De hele economie draait op twee vrachtvluchten uit Miami per week”, zegt Brunings. “En wij voeren niet door. Als wij dat niet doen, dan gaat iemand anders in het Caribisch gebied dat doen.”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s