Haven Paramaribo krijgt niet méér containers, maar ze worden wel goedkoper

Eigenlijk had het baggeren van de vaargeul in de Surinamerivier volgende maand moeten beginnen. Maar de Maritieme Autoriteit Suriname (MAS) heeft een ‘kleine vertraging’ zoals directeur Amafo het uitdrukt. De autoriteit is het definitieve advies van zijn consultant, over met welke baggeraar in zee wordt gegaan, nog aan het evalueren.

Uitbaggeren moet schepen meer gelegenheid geven om in en uit de haven te varen. “Sommige schepen brengen wel dertig tot zesendertig uur door in de haven”, zegt Deryck Ferrier van het Economisch en Sociaalwetenschappelijk Studiecentrum (Ceswo). “Zo’n schip kost soms wel 12.000 US dollar per dag.” En ze moeten dieper kunnen worden beladen. “De vrachtcapaciteit moet met minimaal 35 procent toenemen”, zegt Amafo. “Als je scheepvaartmaatschappij eerst drie schepen nodig had voor een vracht, kun je na uitbaggering met twee schepen komen”. Dat moet scheepvaartagenten en handelaren evenveel kosten besparen.

Maar scheepvaartmaatschappijen moeten ook bijdragen in de kosten van het baggeren. Per 1 januari gaan ze 2,25 US dollar per in of uitgevoerde ton vracht betalen. Amafo wil nog niets kwijt over de kosten van het project. “Dat hoort u bij de ondertekening van het contract.” Toch hoeft het niet zo te zijn dat er na het baggeren meer schepen naar Suriname komen. Amafo verwacht wel dat de productiekosten voor de Surinaamse industrie omlaag zullen gaan, omdat het goedkoper wordt om grondstoffen te importeren.

Suralco

“Een diepere vaargeul trekt niet meer containers aan”, zei ook Remy Vijzelman, de baas van Integra, één van de grootste stuwadoorsbedrijven van Suriname, onlangs tijdens een lezing. Wel gaan de kosten omlaag. “Nu vertrekken containerschepen nog met achterlating van lading.” De groei van het Bruto Nationaal Product zorgt voor meer containerverkeer, niet andersom, betoogde Vijzelman.

Klinkt mooi, maar Ferrier is bang dat Suriname een kans mist door zich alleen op de Nieuwe Haven te richten. Want aan de Surinamerivier ligt nog een haven: die van Suralco bij Paranam. Ferrier deed enkele jaren geleden in opdracht van Alcoa (het moederbedrijf van Suralco), Staatsolie en Billiton (toen nog actief in Suriname) onderzoek naar uitbreiding van díe haven.

Anders dan de Nieuwe Haven is Paranam goed bereikbaar voor goederen van en naar de buurlanden, meent Ferrier. En hij ligt dicht bij de luchthaven Zanderij. Ferrier vestigt zijn hoop op de ambitieuze plannen van de Braziliaanse regering voor Noord-Brazilië. “Paranam kan voor Brazilië een relevantere haven zijn dan Macapá of Santarém”, aldus Ferrier.

Wijdenboschbrug

Maar de voorwaarde is dat de bedding op diepte wordt gehouden. Ferrier zegt dat daarvoor de zware schepen die nu onder de Wijdenboschbrug doorvaren naar Paranam om aluinaarde te vervoeren, onmisbaar zijn. “Na het baggeren moet de bodem stabiliseren. Daar zorgen die grote schepen voor. Zonder dat intensieve scheepvaartverkeer slibt de bodem zo weer dicht”, betoogt Ferrier. “En als je dan geen andere nationale bronnen van inkomsten hebt, heb je geen geld om opnieuw te baggeren.” Met andere woorden: als Suralco stopt met aluinaarde vervoeren vanuit Paranam, moet Suriname andere bulkgoederen hebben gevonden om te verschepen. En die moeten vooral uit het buitenland komen.

Amafo vindt een internationale haven in Paranam geen haalbare kaart. Hij erkent dat zonder doorgaand scheepvaartverkeer baggeren nodig blijft. “Daarom gaan we in dit project ieder jaar opnieuw baggeren. Dan heb je geen scheepsbewegingen nodig om de geul open te houden.”

Cruiseschepen

De MAS- directeur wil de diepere vaargeul internationaal aan de man gaan brengen. Ook voor cruiseschepen zou Paramaribo aantrekkelijker worden, denkt hij: die kunnen dan ‘even’ de stad aandoen. Maar Ferrier heeft daar geen boodschap aan. “Die cruiseschepen steken helemaal niet zo diep”. En dat is volgens hem juist gevaarlijk: ze ‘glijden’ over het water en zouden zo maar tegen de Wijdenboschbrug kunnen schieten.

Daarom pleit Ferrier ervoor een sleepbootdienst op te richten, om grote schepen te helpen met navigeren. Volgens Amafo is een verplichte Surinaamse loods aan boord echter een voldoende veiligheidsmaatregel. “Uit simulaties blijkt dat sleepboten niet nodig zijn”, verzekert Amafo.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s